Referencje

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
 
Sandro Rosell
FC Barcelona President

Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Łódź, dn. 9.07.2023 r.

logoWRLPWspólnota Rdzennego Ludu Polskiego                                                               

Kosynierów Gdyńskich 18, 93-357 Łódź

mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

Do Marszałka Senatu oraz Senatorów Rzeczypospolitej Polskiej.                         

Do wiadomości:                                                                                              

Prezydent  RP;                                  Andrzej Duda                          

Prezes Rady Ministrów                     Mateusz Morawiecki               

Rzecznik  Praw Obywatelskich;       Marcin Wiącek                        

Prezesa Najwyższej Izby Kontroli;   Marian Banaś                          

Marszałek Sejmu;                             Elżbieta Witek                         

Prokurator Generalny.                      Zbigniew Ziobro                       

 

Oraz :

organizacje pozarządowe ,

media społecznościowe, 

organizacje międzynarodowe,

międzynarodowe i lokalne związki i organizacje rdzennych ludów na całym świecie

związki wyznaniowe

 

Wniosek o odrzucenie w całości projektu ustawy o zmianie ustawy -

Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw.

 

Działając na podstawie Deklaracji Praw Ludności Rdzennej przyjętej przez ONZ w dniu 17 września 2007 roku, a szczególnie:

Artykuł 8.2 Państwa powinny zapewnić mechanizmy zapobiegawcze i naprawcze do:

(b): „jakiejkolwiek czynności, które mają na celu lub których efektem jest wywłaszczenie ich lub pozbawienie ich ziem, terytoriów lub bogactw

(c): „Każda forma przymusowego przenoszenia ludności, które ma na celu lub skutkiem jest naruszenie lub podważenia któregokolwiek z ich praw

Artykuł 10 Ludność rdzenna nie powinna być siłą zmuszana do opuszczenia swojej ziemi lub terytoriów. Nie powinno mieć miejsca przesiedlanie bez wcześniejszej, dobrowolnej zgody ludności rdzennej, lecz tylko po uzgodnieniu właściwej i sprawiedliwej rekompensaty, i gdzie jest to możliwe - z prawem do powrotu.

Artykuł 18 Ludność rdzenna ma prawo do brania udziału w podejmowaniu decyzji w sprawach, które miałyby wpływ na ich prawa, poprzez przez nie wybranych przedstawicieli, zgodnie z ich własnymi procedurami, jak również do zachowania i rozwijania ich własnych rdzennych instytucji podejmujących decyzje.

Artykuł 26

1. Ludność rdzenna ma prawo do ziem, terytoriów i bogactw, które tradycyjnie należały do niej, były przez nią zajmowane, używane, lub nabyte winny sposób.

2. Ludność rdzenna ma prawo posiadać, używać, rozwijać i sprawować kontrolę nad ziemiami, terytoriami i bogactwami naturalnymi, które posiada poprzez tradycyjne prawo własności lub inną tradycyjną formę zajmowania bądź używania ziemi, jak również nad tymi, które nabyła winny sposób.

3. Państwa zapewnią prawne przyznanie i ochronę takich ziem, terytoriów i bogactw naturalnych. Takie przyznanie jest wprowadzone z należnym szacunkiem dla zwyczajów, tradycji i systemów tytułów prawnych do ziem danych ludności rdzennej.

Artykuł 27 Państwa wraz z daną ludnością rdzenną zaprowadzą i wprowadzą w życie sprawiedliwy, niezależny, bezstronny, otwarty i przejrzysty proces, dając należyte uznanie prawom, tradycjom, zwyczajom i systemom tytułów prawnych do ziem ludności rdzennej, aby rozpoznać i rozstrzygnąć prawa ludności rdzennej do ich ziem, terytoriów i bogactw naturalnych, włącznie z tymi, które były przez nie tradycyjnie posiadane lub zajmowane bądź używane. Ludność rdzenna ma prawo do brania udziału w tym procesie.

 

Art 28. „1. Ludy rdzenne mają prawo do odszkodowania, poprzez które mogą obejmować zwrot lub, gdy nie jest to możliwe, sprawiedliwego, uczciwego i wyrównawczego odszkodowania, dla ziem, terytoriów i zasobów, tradycyjnie należących lub nie zamieszkane lub używane i , które zostały skonfiskowane, podjęte, zajęte, używane lub uszkodzone bez ich uprzedniej zgody, wolnej i świadomej.
2. Chyba że inaczej swobodnie uzgodnione przez zainteresowanych narodów, odszkodowanie ma postać ziem, terytoriów i zasobów równe w jakości, wielkości i statusu prawnego lub rekompensaty pieniężnej lub innego zadośćuczynienia właściwe.

Art.29 „1. Ludy rdzenne mają prawo do ochrony i konserwacji środowiska zdolności produkcyjnych ich ziem terytoriów i zasobów. Państwa członkowskie ustanawiają i wdrażają programy pomocowe dla ludności autochtonicznej dla takiego zachowania i ochrony, bez dyskryminacji.
2. Państwa podejmują skuteczne działania, przed przechowywaniem lub składowaniem materiałów niebezpiecznych odbywa się bez zwierzchnictwa ludności tubylczej bez ich uprzedniej zgody, wolnej i świadomej.

 Artykuł 28

1. Ludność rdzenna ma prawo do zadośćuczynienia, włącznie z restytucja lub, gdzie jest ona niemożliwa, sprawiedliwą, należytą i godziwą rekompensatą za ziemie, terytoria i bogactwa naturalne, które były przez nie tradycyjnie posiadane lub zajmowane bądź używane w inny sposób, a które zostały skonfiskowane, zabrane, okupowane,używane lub zniszczone bez ich dobrowolnego, wcześniejszego i poinformowanego pozwolenia.

2. O ile nie zostało uzgodnione inaczej z daną ludnością, rekompensata ta będzie w postaci ziemi, terytoriów i bogactw naturalnych o równej jakości, rozmiarze i statusie prawnym lub w postaci rekompensaty pieniężnej bądź innego właściwego zadośćuczynienia.

Artykuł 29

1. Ludność rdzenna ma prawo do konserwacji i ochrony środowiska oraz zdolności produkcyjnej ich ziem, terytoriów i bogactw naturalnych. Państwa wprowadzą i zrealizują programy pomocne ludności rdzennej w takiej konserwacji i ochronie bez dyskryminacji.

2. Państwa podejmą skuteczne kroki, aby upewnić się, że nie będzie miało miejsca składowanie lub wywóz niebezpiecznych materiałów na ziemie lub terytoria ludności rdzennej bez ich dobrowolnego wcześniejszego i poinformowanego pozwolenia.

Artykuł 32

1.Ludność rdzenna ma prawo decydować i rozwijać priorytety i strategie rozwoju lub użytku swoich ziem lub terytoriów, jak również innych bogactw naturalnych.

2. Państwa konsultują się i współpracują w dobrej wierze z daną ludnością rdzenną poprzez instytucje je reprezentujące w celu uzyskania ich dobrowolnego pozwolenia przed zatwierdzeniem jakiegokolwiek projektu mającego wpływ na ich ziemie lub terytoria lub też inne bogactwa naturalne, w szczególności, jeśli chodzi o rozwój, użytek lub eksploatacje minerałów, wody lub innych bogactw naturalnych.

3. Państwa wprowadzą skuteczne procedury dla sprawiedliwego zadośćuczynienia za jakiekolwiek z takich czynności, jak również podejmą właściwe kroki, aby zminimalizować niepożądane efekty środowiskowe, gospodarcze, społeczne, kulturalne lub duchowe.

 

Ludność rdzenna i każda osoba do niej należąca jest wolną i równa każdemu innemu ludowi i każdej innej osobie oraz ma prawo być wolna od jakiejkolwiek dyskryminacji, w korzystaniu ze swoich praw, w szczególności od dyskryminacji na podstawie swojego pochodzenia i tożsamości. Ludność rdzenna ma prawo do samookreślenia.”

 

W związku z powyższym wnioskujemy o odrzucenie w całości projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw.

 

Uzasadnienie:

 

Przedstawiony projekt nowelizacji ustawy zawiera nie tylko złamanie praw Ludności Rdzennej, ale narusza podstawowe zasady prawne uregulowane najwyższym aktem prawnym jakim jest Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.

Pismem z dnia 05.05.2023 r. znak: RM-0610-43-23 (druk nr 3238) Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, przesłanym do skierowanym do Marszałek Sejmu Elżbiety Witek,przedstawił projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw uzasadniając to  art. 118 ust 1 Konstytucji RP . Pobieżna nawet analiza przedstawionego projektu wykazuje uchybienia i liczne złamanie prawa konstytucyjnego.

Artykuł 87.1 wykazuje porządek prawny obowiązujący w Rzeczypospolitej Polskiej i jednoznacznie określa on że Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej jest najwyższym aktem prawnym. Jednoznacznie można stwierdzić że Konstytucja RP nie przewiduje takiej formy ustawy, nie przewiduje również stosowanego nagminnie procesu prac Parlamentu nad uchwalaniem zmian do ustaw. Szczególnie dotyczy to prac nad ustawami powstałymi przed 1997 r. (rok uchwalenia Konstytucji RP). Taka forma "poprawiania" ustaw nie jest przwidziana  w KRP, (Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej). Należy zauważyć, że Konstytucja RP nie może być interpretowana dowolnie, jeśli nie przewiduje tego regulacja w najwyższm akcie prawnym, co znajduje  potwierdzone wolą Narodu zapisaną w art. 8 ust. 2 KRP a wyrażoną w referendum konstytucyjnym w 1997 roku..

Tak więc wprowadzanie do obiegu prawnego ustaw, które są sprzeczne z wyrażoną wolą suwerena w referendum konstytucyjnym, jest oczywistym zamachem na władzę zwierzchnią przynależną suwerenowi i na jego konstytucyjne prawa.

Ogromne zastrzeżenie budzi również analiza wyników głosowania nad tą ustawą, co jest niestety zasadą, która też jest niezgodna zarówno z regulacjami jakie zawarte są w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej od wielu lat. Konstytucja nie przewiduje w żadnym miejscu oddania włądzy organizacjom partyjnym, a oddane głosy za tą ustawą wskazują że zastosowana dyscyplina Klubu Parlamentarnego jednej partii wskazuje jednoznacznie że łamane jest tu podstawowe prawo Konstytucji, definiujące  że najwyższą władzę w Rzeczypospolitej stanowi Suweren, Naród.Polski. Prawa te są od wielu lat łamane i zarówno Ordynacja Wyborcza jak i działania Parlamentu i Władzy Wykonawczej utrzymują ten wadliwy stan prawny.

Dopuszczanie się takiej formy głosowań samo w sobie jest sprzeczne z zasadami demokracji i nie zgodne z intencją wolności poglądów i przekonań wybieranych w wyborach przedstawicieli narodu, którzy w założeniu mają reprezentować w Parlamencie wolę Suwerena. Zwracamy uwagę że art. 2, art. 4, art. 11, art. 15, czy art. 166 ust. 1 Konstytucji RP na to nie zezwala. Zdecydowanie nie było to intencją członków Wspólnoty Rdzennego Ludu Polskiego, biorących udział w wyborach w których udzielili swego pełnomocnictwa w zarządzaniu Państwem swoim przedstawicielom.

Do powyższego dodać należy, że zgodnie z art. 1 Konstytucji RP w związku z preambułą do Konstytucji RP, wszelkiego rodzaju złoża naturalne, w tym woda, są dobrem wspólnym wszystkich obywateli Narodu Polskiego, jednocześnie Deklaracja Praw Ludności Rdzennej ustanawia prawa ludów rdzennych do tych zasobów i terenów, a to oznacza, że żaden obywatel innego państwa nie ma prawa czerpać korzyści z Naszego dobra wspólnego, a co gorsza być jego właścicielem, czy współwłaścicielem, bez zgody całego Narodu czy też Rdzennego Ludu. Procedowany projekt ustawy w swych wielu treściach wyraźnie wskazuje na możliwość takich działań, które łamią to prawo, jak też wprowadza w życie ustalenia, które uniemożliwić mogą wszelką możliwość odwołania się od decyzji wskazanego w ustawie jednoosobowego decydenta. Samo to jest absolutnie nie akceptowalne nie tylko przez Wspólnotę Rdzennego Ludu Polskiego, ale i cały Naród Polski.

Szczególnie właśnie ten aspekt świadczy o łamaniu praw nie tylko Ludności Rdzennej, ale każdego przedstawiciela Narodu Polskiego, obywatela Rzeczypospolitej.

Szczególne nasze zastrzeżenia budzi przyjętych wiele poprawek podpisanych jako KP PIS, które w karygodny sposób zmieniają treść ustawy i wprowadzają poza treścią samej ustawy bardzo wiele groźnych dla Polski zapisów, które sparaliżują działanie Państwa jak i możliwość dysponowania naszą własnością , majątkiem, terenami i zasobami przez zarówno gminy i samorządy, jak i obywateli i mieszkańców ziem Polskich. Niektóre z tych wpisów noszą znamiona , które można by określić wręcz jako celowe i przestępcze. Bo trudno posądzić posłów którzy to zatwierdzali o aż tak duży brak kompetencji.

Zwracamy również uwagę że Rada Ministrów nie ma też prawa zarządzać majątkiem Polaków, bo zgodnie z art. 146 ust 4, pkt. 4 ma tylko chronić interesy Skarbu Państwa, czyli prowadzić taką politykę zagraniczną, by nie dopuścić do naruszania majątku Polaków przez obywateli innych państw. Ponieważ Rdzenny Lud Polski w dużej części utożsamia się z Narodem Polskim, stwierdzamy że łamane są tu nasze podstawowe prawa gwarantowane podpisanymi przez Rzeczypospolitą Polską umowami międzynarodowymi. Jako sygnatariusz Deklaracji Praw Ludności Rdzennej, rząd Polski przez swoich przedstawicieli zaakceptował ten dokument, i tym samym prawną ochronę i prawa ludu rdzennego.

Na podstawie powyższych informacji stanowczo protestujemy przeciwko temu procederowi łamania praw nie tylko Ludności Rdzennej, jak też przeciwko łamaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Naraża to Państwo Polskie na trudne do oszacowania koszty wynikające z dochodzenia naszych roszczeń odszkodowawczych w Sądach Krajowych oraz Międzynarodowych, należnych Rdzennemu Ludowi Polskiemu na podstawie Deklaracji Praw Ludności Rdzennej.

Obecni przedstawiciele Parlamentu, muszą się również liczyć z procesami odszkodowawczymi, które mogą być im przedstawiane, jeśli jakikolwiek członek naszej Wspólnoty Rdzennego Ludu Polskiego poniesie jakiekolwiek straty w wyniku działania tej ustawy.

Zwracamy też uwagę że samo procedowanie wyżej wymienionej ustawy, odrzucanie wniosków wielu przedstawicieli społeczeństwa, organizacji i przedstawicieli samorządów oraz władz lokalnych widoczne w projekcie ustawy w dziale „Raport z konsultacji społecznych” wskazuje rażące naruszenie praw obywateli Rzeczypospolitej do stanowienia władzy zwierzchniej.

Informujemy też że do Wspólnoty Rdzennego Ludu Polskiego nie wpłynęła też żadna informacja o konsultacjach społecznych, co wymagane jest na podstawie Deklaracji Praw Ludności Rdzennej, w związku z tym składamy stanowczy sprzeciw i żądamy wycofania tego projektu z dalszego procedowania i po ewentualnym naniesieniu niezbędnych zmian, które łamie ta ustawa, skierowanie go do ponownej konsultacji społecznej oraz do konsultacji z WRLP.

Podsumowując powyższe analizy, stwierdzić należy, że Prezes Rady Ministrów podjął próbę rażącego naruszenia Praw Rdzennego Ludu Polskiego, Narodu Polskiego  oraz Konstytucji RP,

Wnioskujemy jak w uzasadnieniu o odrzucenie w całości projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz  innych ustaw.

W imieniu Wspólnoty Rdzennego Ludu Polskiego                                 

Starszy Najwyższej Rady                                                 

Roman Klimczyk